onsdag 4. mai 2011

Kyststien og duften av salt sjø

Kyststien fra Skjærhalden snirkler seg fram mellom blankskurte fjell og svaberg. Jeg har vært på jakt etter drivved. Denne gangen skulle det være en stor "planke". Den skal bli til en knaggrekke i gangen.
Solen har skint fra skyfri himmel idag også. Litt kald vind til å begynne med, men når den går en kyststi oppover og nedover, blir en fort varm.

Rorbuene skimtes til venste i bilde. Jeg er på jeg mot Holmungen fyr og videre den merkede stien mot Storesand.
Redningsskøyta Horn Flayer, som har sin base på Skjærhalden, er på veg ut. Idag kjørte den stille og rolig. En trygghet for alle som ferder på og ved sjøen.
Et stort furutre har fått klatretrinn. Jeg er på rett veg, det er malt blå merker og det kan sees på treet.
Der nede ligger selve fyret. Hva finner jeg av drivved idag? I påsken var vi her og da fant jeg mindre stykker som jeg har satt i en stor glassbolle. Det kan dere se her. Nå ønsker jeg noe større.
Mye forskjellig driver iland i løpet av vinteren. Rusk og rask, også mye plastikk.
Rullesteiner ligger langs med vannkanten. Det var bare å sette seg ned å nyte duften av salt sjø. Fylle lungene og virkelig nyte deg deilige dagen.
Dessverre finnes det tjære blandt steinene. Det var heldigvis ikke mye jeg så. Mulig har dette kommet fra havariet tidligere i vinter med Godafoss.
Stien går også gjennom kratt. I helgen ble jeg fortalt at hoggormen var sett på Kirkøy. Her trampet jeg litt med beina før jeg gikk igjennom. Liker ikke ormer, men er ikke redd for å gå turer i skog og mark.
Mitt funn for dagen. Perfekt til gangen vår. Drivvedplanken er 1,60 cm lang og veide nok noen kilo. Jeg bar den med meg hele vegen via Døvika, Storesand og skogsveien hjem igjen til Skjærhalden og rorbua mi. Derfor ble det ikke tatt flere bilder på turen min. Alle bildene er tatt med iPhone.
Jeg er veldig fornøyd med dagens "fangst".
Dette nøkkelskapet fra Riviera Maison skal komme på plass så snart knaggrakke er klar.
"Redningsbøyen" også fra Riviera Maison henger allerede på plass. 

5 kommentarer:

  1. ÅÅåh, for en deilig tur du har vært på, Bente !
    Minte meg om Tjøme.....
    Veldig fine bilder du har tatt og forklarende tekst.

    Ja, det var litt av en "fangst" du fikk der - 1,60 m !!!!! Jeg har aldri funnet så store noensinne..... kommer til å bli super fin som knaggrekke, har du alt fått tak i knaggene...?

    Har virkelig funnet min treningsform, har aldri trent noe før og ikke vært særlig ivrig på det heller, inntil Kerstin fortalte meg om dette "sykkel-i-vann", ble jo så nysgjerrig vettu, at jeg måtte jo bli med å se hva disse greiene var, og det passet mitt i blinken for meg, veldig behagelig men også slitsomt på muskelen du bruker med sykling samt ermene, hvis det er tunge øvelser man skal gjøre, det varierer faktisk fra gang til gang, moro !

    Moro også at du kunne tenkt deg en slik treningsform, men som du også sier, tror ikke det har kommet, ennå, til Norge....så hvem vet, kanskje jeg virkelig er forut for min tid...hehehe

    God kveld i stugi ønskes deg fra Bella Italia - Ciao

    SvarSlett
  2. Godt å gå slik på leit for å se hva sjøen har skylt i land;) Fant selv en lignende planke sist helg, men vet ikke hva bruken blir;)
    Flotte bilder!
    Nyt uka mot helg, klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Såna här utflykter gillar jag, leta efter saker är det roligaste jag vet. Jag brukar ta kanoten och paddla efter sjölandet och leta fynd. Den plankan skulle jag ha burit hem också, så vackert trät blir efter en tid i vatten. Härliga bilder från din tur, allt utom oljan.
    Ha en skön helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  4. Liten helg hilsen fra meg, HEI !

    Fin kommentar du la igjen, og det fikk meg til å tenke, ja, hvorfor tar vi med oss en bok el blad når man er alene ute å spiser?

    Tror du er innpå no', trygghet, vil ikke at alle skal se på meg, kan late som man er opptatt?

    Så en annen kar alene der, og han bare babla i vei i mobilen sin....men, der er ikke jeg, vil helst ikke bli altfor lagt merke til tror jeg...hihi.... Men, når det er sagt, guuud, som jeg koste meg;) Det hadde du gjort og.

    God tur 16 mai, blir nok litt annerledes ferie det der, mer "slapp'a ferie" tenker jeg, men du skal ikke se bort fra at det kan være spennende "sighter" å se, skal du til Mallorca? Hvis så har jeg hørt Palma by er FLOTT.

    God helg !

    PS. grattis med nyoppusset rorbu, må si det gikk fort unna !!!

    SvarSlett