mandag 9. november 2015

Ved, lemmer og fyrstekaker

Vintertid blir denne uteplassen brukt som vedlager. F har laget løse lemmer som kan tas av og på etter årstidene. Veden har vært på plass en stund. Og værmeldingen meldte i går regn og vind. Tid for å få lemmene på plass. 
Langs murkanten legger jeg granbar, det bli lunt og dekorativt. Jeg må ut i skogen og få tak i noe først. Tester ut litt einer med grønne bær. Disse skal jeg lage dørkrans av.
 Utsikt fra kjøkkenet, hvor vi har en dør rett ut til vår uteplass. Praktisk med ved her kan dere skjønne.              
F pusler ute og jeg inne. Min svigermor, som nå er over 90, bakte tidligere fyrtekaker til oss før jul. Hun har oppskrift fra sin mor og jeg har fått den også. Idag har jeg bakt to fyrstekaker, til mine to døtre. Kanskje dette blir en ny tradisjon.

Her kommer oppskriften fra Marta/Birgit og nå meg:

150 gr smør
250 gr hvetemel
125-150 gr sukker (jeg bruker 125gr)
1-2 ts bakepulver 
1 egg evt en ekstra eggeplomme

Fyll:
250-300 gr mandler
250-300 gr melis
2 eggehviter 

Stekes 45 min 175/180 gr


9 kommentarer:

  1. Verdens beste fyrstekake. Er heldig jeg som får en, gleder meg langt inni hjerte. Tusen takk......koselige med tradisjoner.

    SvarSlett
  2. Verdens beste fyrstekake. Er heldig jeg som får en, gleder meg langt inni hjerte. Tusen takk......koselige med tradisjoner.

    SvarSlett
  3. Veldig hyggelig innlegg Bente!
    Kan nesten kjenne alle luktene, nykløyvd ved, einer og ikke minst nybakt fyrstekake.
    Keep on girl!

    SvarSlett
  4. Først og fremst, for en praktisk og fin terrasse dere har rett utenfor kjøkkendøren. Må bare innrømme at vi ikke fyrer så mye i peisen etter varmepumpen kom i hus, men skikkelig koselig er det med vedfyring.

    Fyrstekake..nam,nam. Det kan jeg huske min mor var kjempegod på i min barndom. Det var jo så godt kan jeg huske, men tror ikke jeg har bakt det. Hmm..det burde kanskje prøves en dag.

    For et trivelig innlegg. Så hverdagskoselig liksom nå i høstregnet.

    SvarSlett
  5. Så koselig med den fyrstekaken :) Har lagret oppskriften- den skal lages.

    Så flott med den vedstabelen- veldig dekorativt.

    Ønsker deg en fin ny uke Bente :)

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  6. Tradisjoner mot ju, er alltid hyggelig, nye som gamle !

    Vedstabelen til F, er jo så dekorativ i seg selv,
    at den kan jo nesten ikke brennes opp..hehe

    SvarSlett
  7. Flott å ha fyrstekaketradisjon. I vår familie var der ei tante som forsynte alle med kake til jul.
    No er ho død og ingen fører arven vidare.
    Så smart å ha beden så lett tilgjengelig i tørre og gode omgivelsar.
    Du har mykje ved, kanskje nok til fyresesongen ?

    SvarSlett