torsdag 30. mai 2013

Bloggtreffet - perfetto

Selv om dagen begynte grå og regnet silte ned skulle jeg møte Helen til et bloggtreff. Toget kom til Fredrikstad stasjon kl. 1014 og var helt i rute. Ut kommer en sprudlende Helen og finner som alltid tonen med en gang. 
 
Dagen var planlagt med en sightseeingtur til Gamle Fredrikstad eller Gamlebyen som vi bare kaller den. Nord Europas best bevarte festningsby. Det meste av forretninger og cafeer åpnet ikke før kl. 1100, men på Bastion 5 fikk vi servert kaffe på Cafe Magenta.  Bastion 5 er et kunst og håndverksenter som ligger på byens 5 bastion.
 
 
Lunchen skulle vi ta i "nybyen". Først en tur på Glomma med Godvakker Vivi.
 
 
På brygga ligger restaurantene på rad og rekke.  Først måtte vi en tur innom og se på den nyeste baren Havnelageret Gastropub. Bardisken er laget i England og ryktene sier at prisen er som på en liten enebolig.

 
Tiden var kommet til lunch. Jeg hadde bestilt bord på restaurant Fabel. Den ligger i det nye litteraturhuset. Nå skulle det smake med Moules frites og Prosecco.



 
Den hyggelige kelneren (gjør vel som alle kelnere) ville gjerne ta bilde av disse to bloggdamene.
I tillegg snakket han italiensk. Hans bror bor i Italia, så italiensk hadde han lært seg.



Timeekspressen går hver time til Oslo, og Helen (som den travle damen hun er) hadde nye avtaler som ventet på henne. Litt trist å si farvel denne gangen, men jeg vet at dette ikke blir siste gang vi treffes.


6 kommentarer:

  1. Vilken fin dag, så mycket roligt ni
    gjort. Musslorna ser så goda ut också.
    Härligt att ni blivit så goda vänner.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  2. Takk for en fin tur til Fredrikstad!
    Fin måte å knytte nye vennskap på.

    SvarSlett
  3. He he, så morsomt! Jeg satt akkurat og skrev innlegg om mitt treff med Helen i går, og så ser jeg at du har skrevet om treff med henne i dag. Høres ut som dere har hatt noen fine timer. Og moules frites er jo så godt, det fikk jeg lyst på nå :)

    SvarSlett
  4. Ser ut som dere skikkelig koste dere og at blåskjell og bobler stod på menyen var ingen var ingen bombe....

    Ønsker deg en fin helg. Det er jobb for meg igjen nå i helgen og hverdagen er på plass igjen.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for siste, Bente !
    Flott omvisning i vakre gamlebyen, som virkelig er blant mine favoritter.

    Fint bilde ble det,av oss også, som kelneren (som snakket italiensk med oss) tok....hehe...artig opplevelse.

    Gooood helg, søte deg - tenker solen skinner hos deg nå, det gjørn den også hos meg, helt nyyyydlig !

    PS, husk legg flasken til kjøling, molto importante....hehehe

    SvarSlett
  6. Åh så flott bilde av dere, skjønner at dere koste dere sammen. Jeg blir gjerne med på neste bloggtreff i Fr.Stad...fordi Helen må jo se by`en i finere vær enn dette;o) Hi-hi.
    Gratulerer så masse med dagen som har vært også Bente....flotte kaker du hadde lagd.
    Ha en fin weekend.
    Varm klem fra meg

    SvarSlett