søndag 23. november 2014

Julemarked Fredriksten Festning

  1. Lørdag ble med min yngste datter på julemarked på Fredriksten Festning i Halden. Nå skal det sies at her har jeg vært mye som barn. Min far var født i Halden og sammen med onkel og tante var vi ofte her på festningen. Mest kjent er den vel for at kong Karl XII ble skutt og drept her.

    På Wikipedia står det.
    "Fredriksten er en festning i Halden. Forsvarsverk der festningen ligger i dag ble bygget i årene 1640-45 i forbindelse med Hannibalfeiden. Selve Fredriksten festning ble påbegynt i 1661 og er oppkalt etter den dansk-norske kongen Frederik III."
                                
Videre historie:
" I 1709 gikk Fredrik IV til angrep på Skånet, og den store nordiske krig var et faktum. Fredriksten ble mobilisert, men foreløpig var situasjonen rolig på den norske siden. Dette endret seg raskt fra 1715, da Karl XII vendte hjem etter de katastrofale nederlagene i Russland. Under den svenske invasjonen i 1716 ble Fredriksten beleiret en kort stund, men da borgerne brente ned Fredrikshald by, hevet svenskene beleiringen. I 1718 var Carl XII tilbake, med overveldende styrke. Gyldenløve fort ble skutt i filler og måtte overgis, men selve festningen holdt stand. Under beleiringen, den 11. desember 1718, ble Karl XII drept, og beleiringen ble opphevet nærmest øyeblikkelig."

Utsikt utover Halden og Iddefjoren, som er grensen mellom Norge og Sverige. 
      
Julemarkedet åpnet kl 1200. Samtidig så ble billetter til sommerens operaforestilling Tosca lagt ut for salg. Mange mennesker hadde funnet veien hit idag. 
                                    
Morsom i år at det var åpnet mange bygninger, så det var mulig å komme inn å og få sett seg om. Det var salg av alt mulig. Nokså mørkt og mange mennesker så ikke mange bilder innenfra.

Nissemor kjører reinsdyr og slede...............................................................................................
         
...................................................... mens nissefar (har nok vært i Italia) han kommer på Vespa.
         
Vi hadde hørt at det ble solg godt bakverk og skulle vi få kjøpt brød måtte vi være tidlig ute. Allerede lange køer, men vi fikk kjøpt med både kongebrød, store gode boller og kanelsnurrer. 

Bakergutta er i full gang med å bake boller.
Her var også en smed i gang med sitt.
Klokkerent ligger på det høyeste punktet på festningen, ved Kongens bastion.
         
Det ble solgt julepynt, kaker, brød, sølvsmykker, filleryer, duker, fuglenek og mye, mye mer. Jeg hadde mest lyst en av disse vakre einerkransene. Men på vår eiendom har vi da einerbusken som vokser, og vi skal heller prøve å lage noen selv.





















6 kommentarer:

  1. De så da veldig kjekt ut med marken....jeg har vært i festningen i et bryllup en gang og det var flotte omgivelser. Selvgjort er velgjort... Lurer på om jeg også skal prøve meg på en slik krans. Den var veldig fin og enkel. Det liker jeg.

    God søndag til dere.

    SvarSlett
  2. Vilken fin julmarknad, har varit på
    fästningen. Har foto på sonen när han
    står vid kanonen. Jättekul och se dina
    bilder.
    Kramar/AM

    SvarSlett
  3. danke für die tollen bilder und inspirationen!!! einen schönen sonntag wünscht angie

    SvarSlett
  4. Aå artig! Der skulle jeg gjerne vært en hel dag, tror jeg. Her har snøen kommet, så det blir nesten litt sommerlig å se bar mark. Lykke til med kransen!

    God søndagskveld fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Åh...der er det koselig :) Har gode barndomsminner derfra. Morfar er fra den byen og oldefaren min var brostenslegger - og husker jeg gikk med morfar og han tegnet og forklarte. Liker godt den byen :)
    Har andre minner fra festningen også- jeg har gått på Risum skole året før jeg gikk hjelpepleieren på Glemmen- og da hadde vi gym timer i den festningen. Vi fikk utdelt et ark med mange spørsmål som vi skulle forklare med å løpe opp til de forskjellige statuene. Vel etter et par måneder så kunne vi disse datoene og det var alltid dobbel time så på cafeen satt det noen sporty jenter.

    Ønsker deg en herlig uke

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  6. For ett koselig julemarked, og i slike omgivelser - stemningsfullt !

    Ble det innkjøpt opera billetter?
    Så Tosca i Orvieto, aldeles vakkert ...sukk....

    Har jo sett at kransen fikk du så fint til selv, flinke deg :)
    Selvgjort er velgjort vettu.

    Uten tvil, den julenissen burde vært i Italia . . ho ho ho

    God søndag fine deg, så sees vi snart i en fei :)

    SvarSlett