mandag 19. januar 2015

Søndagstur

                 
Boken Turer i Østfold kjøpte jeg i sommer. Vi liker å gå turer, og denne boken har oversikt over 40 forskjellige turer.

Søndag skulle vi kjøre til Moss for å gå en tur på Jeløya/Albuskogen. I boken står det:
"Fottur i skogsterreng i landskapsverneområdet på Søndre Jeløya - gode stier og fin utsikt over Oslofjorden."  

Denne turen har jeg hatt lyst til å gå lenge,  men så var et av dekkene på bilen vår flatt. På høyre forhjul hadde vi punktert. Jeg kan ikke huske når dette sist skjedde. F er jo operert og han kunne ikke få ordnet opp slik han pleier (frustrasjon). Vår svigersønn skulle komme å senere på dagen og hjelpe til.

Vi var jo ferdig påkledd til å gå tur. Hvor skulle vi nå gå? Fra vår stue har vi utsikt over Glomma og en del av det gamle Fredrikstad Mekaniske Verksteds område. Det er jo laget en Værstesti på området og den hadde vi ikke gått før. F jobbet tidligere mange år ved FMV. Området er nå kjøpt opp og eies av eiendomsutviklingsselskapet VÆRSTE AS. 
 
Mitt kamera la jeg igjen hjemme, så alle bildene er tatt med min iPhone. Vi passerte er tre fullt med  sidensvanser. Nydelige fugler som du kan lese om HER.
 
                                
Fredrikstad kommune har endelig fått en bedre gjestehavn til båtturistene. Nå på vinteren er det visst flere som har fått lov å oppbevare båtene sine her.
             
Værstestien går forbi Kulturskolen, Tollvesenets nye lokaler og noen gamle haller som står igjen.
             


                                
Byfergene går to ganger i timen, mellom Gamlebyen på østsiden, gjennom sentrum og til Gressvik på vestsiden av byen. Fergetilbudet er gratis og et suverent tilbud. Det blir flere og flere som benytter disse fergene og parkerer utenfor byen. Miljøet spares, det blir mindre biltrafikk.
Vårt hus sees i bilde midt over fergen. Det er gang- og sykkelsti til sentrum over Seutelven. Og det tar meg bare ca. 10 minutter med sykkel.
Min eldste datters hus kan sees midt i dette bildet. Huset øverst på fjellet. Vi bor på hvert vårt fjell og kan se til hverandre.
                                   
Rasteplasser er det også satt opp flere steder langs stien. Dette er fra "gamle dager".
Fint med fergetur hjem igjen. Søndagsturen ble begivenhetsrik og morsom, selv om det ikke var den planlagte.

















2 kommentarer:

  1. Är det de vita huset ovanför förarhytten som är ert. Ni bor vekligen fint med härlig utsikt.
    Ha en fin dag
    Kam Meta

    SvarSlett
  2. Så fint innlegg! Artig at du byr på deg selv og dine nærområder!

    God mandagskveld fra Ingunn

    SvarSlett