torsdag 19. august 2010

Eget plommetre og tørkede kantareller

Dette er første høsten jeg har kunnet høste egne plommer fra mitt lille plommetre. Treet fikk jeg i busdagsgave av min datter og svigersønn fon noen år siden.


Etter at stenene var fjernet ble det 1,5 kg plommer og sylterøy ville jeg lage


Ikke så mye nede i kjelen. Resultatet ble to glass og en liten syltetøyskål.


Kantarellene som jeg plukket forrige uke hadde jeg lyst til å tørke. Har tidligere forvellet og lagt de i fryseren, men det tar en del plass. Traktkantarellene (som kommer senere utover høsten) tørker jeg alltid, så å tørke kantareller er nytt for meg. Jeg sier takk til kjære Mia som har bloggen Mias Landliv (en helt helt vidunderlig blogg) for tips. Jeg har ikke badstu som dere har, men varmtvannstanken vår står i et eget rom og her denne ble kantarellene plassert.


Her er de ferdig tørket, og jeg ble veldig fornøyd med resultatet.



Takk for hyggelige kommentarer og hilsner, det setter jeg pris på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar