lørdag 1. mai 2010

Deilige Danmark - Anna Anchers hage

 Danmark er et deilig land.  Og Skagen i april/mai er perfekt. Vi leide et hus av en dansk dame som heter Karin Normann. (passet oss fint med det navnet).


Her er vi i Anna og Michaels Anchers hus i Markvejen, Skagen. I denne bygningen, som nå eies av Helga Anches fond, vises forskjellige utstillinger.



Som skagermalerne, bestilte vi bord på Brøndums Hotel, og fikk en bedre middag med fyldt rødspette.
http://www.broendums-hotel.dk/. Etter middagen spurte vår kelner om vi ville ha kaffen i salongen, dette svarte vi selvfølgelig ja til. Han viste oss inn til et eget lite bord, salongen var akurat slik som på skagenmalernes tid. Kelneren tok seg god til og forklarte om hotellets historie og om bilderne som hang der.



Det mest kjente maleriet er nok Hip, hip, hurra. Malt av P.S.Krøyer i 1888. http://no.wikipedia.org/wiki/Peder_Severin_Kr%C3%B8yer .  
Orginalmaleriet henger nå på Gøteborg kunstmuseum, og jeg fikk endelig sett orginalen i august 2009.


Ønsker dere alle blogger en god 1.mai  med oppskriften på Anna Anchers Godmorgenboller:

300 gr hvetemel
75 g smør
1 ts salt, 1 ts sukker
30 gr gjær
1 1/2 dl kald, sur melk eller fløte.

Smuldre sammen mel, salt, sukker og smør. Fordel gjæren i, før melken tilsettes. Deigen arbeides sammen og formes til boller. Settes på plate og dekkes med bakeklede. Så heves de på et kjølig, trekkfritt sted 10 - 12 grader er passe. Bollene skal nå heves langsomt  8 - 12 timer (over natten). Neste morgen setter man ovnen på 240 gr., og mens ovnen blir varm  settes bollene varmere. Gjerne over en kjele med kokende vann. Pesle nå bollene med egg eller litt fløte og stek dem i 8 minutter. De deles i to og nytes med smør og ost til morgenteen eller kaffen. Marmelade er også godt til.


5 kommentarer:

  1. hei Bente,
    et vakkert hus dette er,
    nydelig å kunne ha ferie på en sånn plass,
    hihi,kopi av bilde har jeg på vårt gjesterom,elsker det bilde,
    ønsker deg en fin mai helg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Hei Bente
    Tusen takk for koselig hilsen inne på siden min, det setter jeg stor pris på ♥ Takk også for bolle oppskrift, denne skal jeg ta vare på å se om jeg ikke får prøvd denne en gang :o) Herlig hus dere har leid i Danmark… Dette er et land jeg ennå ikke har vært, men som jeg veldig godt kunne tenke meg å dra til. Ønsker deg en fortsatt strålende søndag, klem fra Mette

    SvarSlett
  3. så nydelig, det er lov å drømme seg tilbake. kanskje det blir bolle baking i kveld på meg?

    SvarSlett
  4. Hei!
    Takk for oppskrift på spesielle bollder, artig med litt sånn utenom det vanlige...
    Ja, jeg bruker photoscape, gjør du også kanskje?

    Klem Lenemora

    SvarSlett