onsdag 6. oktober 2010

Vinterens gode ting

En av mine favorittbøker In This årstiden eh Vinterens gode ting av Anna og fanny Bergenstrøm . Dette Er en kokebok og en inspirasjonsbok .


I boken skriver Anna og Fanny at med et klima som vårt, lever vi egentlig to ganske ulike liv. Man er en person om sommeren og en litt anderleder person om høsten og vinteren.  Vinterens gode ting har samlet alt det koselige som hører til i vinterhalvåret. Ideer til høstmiddager, baks,  julematen og dekorasjoner-

I boken står dette diktet, som jeg liker spesielt godt, av Ebba Lindquist.

Trærne blomstrer i rimfrost
Bjørkegrenene dirrer under dråpene.
Ingen blader er vakrere enn frossen dugg.
Og på vindusruten mot skogen
slår en blomst ut i natt,
stråleformet, ferdig allerede
uten å nås av vinden,
uten å ligge i jorden,
uten å visne og dø.
Å, hvordan skal jeg orke våren,
når vinteren gir meg nok varme.
Marken er frossen.
Snøen ligger blendende hvit,
men innunder den tynne huden
kan jeg kjenne
Jorden hjerte slå.

4 kommentarer:

  1. den boken er utrolig flott og jeg tror ikke jentene blir glade for gavne uansett hva jeg hadde gitt dem.. men slik er de

    SvarSlett
  2. Vakkert dikt !!
    Takk for at du delte det med oss bloggere ;)

    Helen

    SvarSlett
  3. hei på deg.
    så herlig et dikt,ja vi går inn i den årstiden nå,
    syntes å den er hyggelig på sin måte.
    ønsker deg en nydelig helg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett