fredag 1. oktober 2010

På tur med Govakker Vivi

 Jeg bor ved Glommas munning og vi har et uttrykk her som heter å jangle på vollane. Vollane det er vollen som er bygget rundt vollgraven i Gamle Fredrikstad eller Gamlebyen som vi sier. Fra der jeg bor og til Gamlebyen går det ferge på elva. Den koster uansatt hvor langt du tar den, eller hvor gammel du er 10 kr. Det kan også kjøpes kort, og da bli hver tur litt billigere. Jeg tar ofte fergen. Enten jeg skal på jobb i Fredrikstad sentrum eller jeg skal en tur inn til min datter som bor i Gamlebyen, og der driver hun også sin interiørbutikk, Galleri Mimosa.
Jeg skal ta dere med på en tur. Vi skal ikke jangle eller vele omkring, men litt av min by vil jeg vise dere.

Elva ligger litt grå idag, men den er stille. Ofte er det kraftig strøm i elva, og det har nok mange fått merke. De siste årene har det blitt meget populært å bygge leiligheter ved elva, eller sjøen, som noen kaller det. Glomma deler seg i to, og vi har øst- og vesterelva. Jeg bor ved vesterelva, og har god utsikt utover elva.

Vakre, gamle bygninger. Det Grunnmurede Proviantmagasin oppført i 1674-1696 og den eldste gjenværende bygningen i Gamlebyen i Fredrikstad. Nå har denne bygningen gallereri og keramikkverksted.


Dette er boligen til biskopen i Borg bispedømme. Det er mange fasjonable murvillaer som ligger ved elva.

Lenger inne mot sentrum er nye boligblokker bygget. Populært har det blitt å bo her, men leilighetene er meget dyre.
 
 


Fergeleie i sentrum er rolig denne høstdagen. Stille og rolig på bryggepromenaden. Det yrende sommerlivet er over for i år. 


3 kommentarer:

  1. hei på deg.
    å tusen takk for titten i din by,så vakkert,
    moro å se.
    ønsker deg en fin helg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Dette var så moro å lese, og flotte bilder til !

    Elsker å se bilder av flotte bygninger - og da til og med ved vannkanten, wow...flott !!

    Var selv i sommer på dagstur i Gamlebyen, hvor vi spiste lunsj. Å gå rundt i gamlebyen var virkelig en nydelig opplevelse.

    Håper du vil vise mer fra ditt nærmiljø ;)

    Hilsen Helen

    SvarSlett
  3. Så moro å titte på dette innlegget igjen, så jeg la igjen kommentar den gang, og...

    Like hyggelig å lese igjen nå !!

    SvarSlett