onsdag 4. september 2013

Vintur

Onsdag og vi har planlagt å kjøre til Cervaro Della Sala Antionori vingård, som ligger i Umbria. Det skulle smakes og handles vin i dag.
Først ønsket Helen og Terje kjøpe inn vin fra en annen forhandler, Cardeto.
Vinutsalget lå samme veg vi skulle og vi inn for å teste denne vinen også.




Hyller fulle av både hvit- og rødvin. Vi ville teste ut den hvite. Helen og F diskuterer og blir enige om hva vi skal smake på.




I mens ser jeg på de lokale italienere som kommer in for å fylle opp sine kanner. Ukerasjon eller midt i uken rasjon? For det er jo bare onsdag. Her fylles vin som bensin fylles hjemme.








Literpris, antall liter og totalsummen står på "vinpumpen".




32 varmegrader, vi sitter komfortabelt i en fantastisk Mersedes og flyter iveg på den italienske landsbygda. Føler at vi er privilegerte.
Fremme ved Della Sala, et karakteristisk tårn og en nydelig utsikt over landskapet med sine vinranker.








Fra 1.september er vinsmakingen i et siderom i selve slottet. Helen ringte på den store døren og vi ble invitert inn av vår vinguide Maria Christina. Hun snakket perfekt engelsk.




Maria Christina forklarte og lot oss smake på flere av vinene.




Så en pust i bakken for damene, mens våre menn betalte for handelen.








En fornøyd F med vineskene. Dette er vinen for begge parene da.




Lunchtid. Jeg må bare klype med i armen for å forstå at jeg er her og opplever dette. For en vakker perle av en restaurant vi fikk være med til.








Fornøyde med dagen! Litt hvitvin i glassene og aldeles nydelig mat.








Tilbake til castellon'n skulle all vinen inn i leilighetene. Terje har heldigvis en liten tralla. Helen og F skulle hente denne, Terje parkere bilen og jeg skulle passe på vår dyrebare last.
Nå viste det seg at luften var ute av hjulene på trallen. Helen og F bar noen kasser, mens Terje ordnet ny luft i dekkene.








Fra lørdag skal vi flytte over i ny leilighet. Den tilhører et svenske par. De har en vinkjeller hvor vi kunne lagre vår vin til hjemreisen. Nøklene til denne leiligheten måtte hentes først. Dette kommer i et eget blogginnlegg.




Meg på veg inn i svenskeleiligheten.




Tusen takk Helen og Terje for en fantastisk opplevelsesrik dag.

Posted using BlogPress from my iPad

7 kommentarer:

  1. Bare hyggelig Bente !

    Så moro og vise dere dette her,
    med tanke på hvor begeistret dere også er
    - i og av Italia :)

    Du må se ett klipp jeg har funnet, som beskriver det man "føler" for Italia...

    Ciao cara, kos deg :) og nyyyyt morgensdagens gjøremål/velvære...!

    SvarSlett
  2. I all verden...bildene snudd igjen. Når jeg klikker på bildene kommer de frem store, klare og fine og riktig vei. Merkelig det der! Uansett....det ser i alle fall ut for at dere koser dere veldig.

    SvarSlett
  3. Forstår godt dere koser dere. Med både omgivelsene og slikt hyggelig selskap.
    Fortsatt god ferie.

    SvarSlett
  4. Så fantastiskt ni har det, där skulle man
    vara med. Spännande och prova vin och få se
    så mycket när ni är ute och åker.
    Ha det gott
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  5. Så herlig dere har det :) og hi hi en vinstasjon, så artig !

    Kos deg videre klem fra Monica

    SvarSlett
  6. Det er littav en ferie dere har. Og så greitmed lokale guider, ikke sant?
    Det var. Lit av en vinstasjon, det der. Det har jeg aldri sett før. Som du sier, det er som å fylle bensin.
    Og Italienerne drikker nok vin hver dag, og da går det noen liter i uka. Sånn er det også med min familie, i Frankrike og Spania. Vin til hvert måltid ( omtrent)
    Noe jeg lurer på.....skal dere fortolle, eller drikke vin hele tiden i Italia ;) bare lurer...hi hi

    Jeg nevnte det for Helen også, at jeg synes vi ligner på hverandre, vi to. Og i Helens innlegg så du veldig ut som meg. Det er så merkelig. Men det har vel noe med håret å gjøre tenker jeg. Ikke SÅ mange som har slike krøller, hvet du.

    SvarSlett
  7. Ser ut som dere har helt fantastiske dager i Italia. Fortsett med å kose dere masse! Jeg har en søster som bodde to år i Toscana, nærmere bestemt Lucca. De driver med formidling av feriehus i Italia nå, sjekk gjerne bloggen deres Prima Toscana, du finner den på bloggrollen min.

    SvarSlett