torsdag 8. september 2011

Ripssaft og gammel oppskriftsbok med ukjent innhold

Tid for safting av rips. De ble plukket tidligere i sommer.
 
Med saftkoker går det veldig greit. Problemet er at hvert år
lurer jeg på hvor mye sukker jeg skal bruke.
Så det blir å søke på nettet, min oppskrift fant jeg her.
Flere kilo rips ble dampet og tilsammen ble det 18 flasker. 
Flaskene har inneholdt limonade tidligere.
 
Veldig grei kork. Ripssaften oppbevares i kjølerom.

Etter min mor har jeg en gammel oppskriftsbok.
Mange fine oppskrifter og som dere ser er boken godt brukt.

Inne i boka lå et art som jeg først trodde var en oppskrift.
Det viste seg å være et brev fra min bestemor datert 13.11.1962.
Bestemor takket for innbydelse til min søsters bryllup som skulle holdes.
 
Brevet var så koselig å lese. Til slutt skriver hun:

du får hilse alle dine både små og store
fra bestemor
og til deg og Simon
en hilsen
fra meg

Jeg sender til dere alle en varm hilsen denne torsdagskveld!

4 kommentarer:

  1. Får litt dårlig samvittighet for all ripsen som henger på mine trær ennå, men tror ikke jeg orker å lage saft, men den så virkelig god ut..og flott på disse flaskene!
    Skal inn å se på hvilken oppskrift du bruker;)
    Trivelig å finne slike brev.
    Ha ei god helg, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Ser smidigt ut och göra saft i en sån, och det blev mycket. Nu har du god saft hela långa vintern. Så vackert nött din receptbok är, den har varit flitigt använd.
    Ha en fin helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  3. Åh, herlighet får en søt liten skatt du her fant !
    Brev fra 1961 - herlig !!

    Også 18 flasker med ripssaft - wow, skal si du var heldig og ikke minst super flink som har laget dette, heldig de som får drikke dette, høres sååå deilig ut. Moro at du får "gjenbruk" av dine limonade flasker, kjempe lurt.

    Ciao

    SvarSlett
  4. Jeg gjør et nytt forsøk, selv om jeg forstår at du har lest eposten fra meg.

    Her brukes alle rips og solbær.

    Et god råd til dampsafting. La saften renne over i en kjele og tilsett sukker da ca 300-400 g/l saft. Fordelen er at du sparer sukker (ingenting kastes med bærene), all saften får samme smak og du kan regulere sukkermengden. Husk at varm saft smaker søtere enn kald saft.

    SvarSlett